حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 262 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد اعضا : 57 تعداد دیدگاهها : 15×

اطلاعیه ها

شب پانزدهم از مسابقات قرآنی صافات سیزدهمین دوره پذیرش مدرسه علمیه دارالسلام گزارش تصویری از غرفه مؤسسه آیه های زندگی در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گزارشی تصویری از فعالیت های غرفه مدرسه علمیه دارالسلام در راهپیمایی ۲۲ بهمن تلاوت تعدادی از فرزندان اسلام در ابتدای مجلس در حسینیه امام در سخنرانی نوروزی امام خامنه ای بازدید سخنگوی محترم دولت از غرفه مدرسه علمیه دارالسلام دوازدهمین جلسه انجمن فارغ تحصیلان مدرسه فعالیت تبلیغی طلاب «گروه الف» مدرسه علمیه دارالسلام در ایام ماه مبارک رمضان قربانی عید قربان اختتامیه مسابقات دفاع شخصی اختتامیه مسابقه صافات رمضان ۱۴۰۱ حجت الإسلام رضایی نهمین آئین رونمایی از منشورات مدرسه علمیه دارالسلام دوره مهارت تلاوت قرآن کریم برنامه ماهانه کوه پیمایی دوره آموزش تدریس زبان انگلیسی (T.T.C) ارکان نماز پاداش گوش کردن به قرآن خصوصیات اهل دنیا مستند رشد ۱۴۰۰ سومین آیین عمامه گذاری و جشن حفظ کل گروهی از طلاب مدرسه دارالسلام بیست و پنجمین جلسه انجمن حفاظ اعلامیه ثبت نام کلاس های ورزشی نگاهی به زندگی علّامه حسن زاده آملی خاطرات اربعین، سال ۱۳۹۸، قسمت سوم خاطرات اربعین، سال ۱۳۹۸، قسمت دوم خاطرات اربعین، سال ۱۳۹۸، قسمت اول کتاب صوتی چهل حدیث امام حسین(ع) ششمین شهردار مدرسه علمیه دارالسلام ثبت نام واکسن کرونا دوره تربیت مربی حفظ قرآن کریم مراسم روز معلم هشتمین آیین رونمای از منشورات مدرسه علمیه دارالسلام پنجمین دوره انتخابات شهرداری مدرسه دارالسلام اولین جشنواره مشترک زبان های خارجی و قرآن و عترت آلبوم خاطرات (آیت الله مصباح یزدی) تلاوت قاری بین المللی جناب آقای محمد حسن موحدی آلبوم خاطرات – دیدار با آیت الله مصباح کاروان بصیرت فاطمی اردوی جهادی ۱ (بازی دراز)

سخنرانی آیت الله خسروشاهی

شناسه : 946 14 مهر 1395 - 8:28 2834 بازدید ارسال توسط :
پ
پ

متن سخنرانی آیت الله خسروشاهی
در جمع طلاب و استادان مدرسه علمیه دارالسلام

٩٢/٨/٢٧
مسیح عصر

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین والصلاه والسلام علی محمد و آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله فی الارضین و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی لقاء یوم الدین
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم
(قُل إِن کُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ) (آل عمران ۳۱)
برای من جای بسی خوشوقتی است که در محفل خوب و اسلامی، محفل علمی، در محضر فرزندان عزیز طلبه و مسئولان محترم این مدرسه حضور پیدا کردم و علت حضورم هم عکس هایی بود که هفته‌ی گذشته خدمتتان آمده بودیم عکس هایی که اینجا نصب کرده بودند برای من خیلی جالب بود که من بیایم راجع به یکی از صاحبان این عکسها برای شما صحبتی داشته باشم چون این عکس ها صاحبانشان علمای بزرگ، مراجع بزرگ و خدمتگزاران واقعی دین مقدس اسلام هستند و اگر ما بخواهیم زندگی آینده‌ی خودمان را ترسیم کنیم ما می توانیم مثل شخصیت این بزرگان ترسیم کنیم، ببینیم این بزرگان چه کار کرده اند که به مقاماتی رسیده اند و به اسلام و دین خداوند متعال و جامعه‌ی اسلامی خدمت کرده اند.

وظیفه ما حوزویان
من و شمایی که وارد حوزه شده ایم با ورود به حوزه یک مسئولیتی پیدا می کنیم و این یک مسئولیت بسیار بزرگی است فرقی که شما با دانش آموزان و دانشجویان دارید یک فرقِ اساسی است و آن اینکه شما با ورود به حوزه علمیه یک مسئولیت شرعی پیدا می کنید که بچه های دبستان، دبیرستان و دانشگاه ها این مسئولیت را ندارند و آن مسئولیتِ حفظ فرهنگ اسلام و حفظ پایه های اسلام و حفظ سنّت های اسلام است.
از صدر اسلام می بینیم افرادی هستند که مخالف قرآن اند مخالف سنت پیامبر اسلام اند و اینها دائما در این فکر بوده اند که فرهنگ اسلامی را از بین ببرند و مقداری هم موفق بوده اند، در صدر اسلام در صد سال اول اسلام اگر تاریخ اسلام را دقت کنید ببینید خلفای بنی امیه و بنی العباس رفتارشان با ائمه اطهار : و پیامبر اکرم (ص) چگونه بود شما کافیست زندگی معاویه را مطالعه بفرمایید این فرهنگ معاویه یک فرهنگ ابلیسی است در مقابل آن یک فرهنگ داریم فرهنگ الهی که در بیت امیرالمومنین (ع)در بیت ائمه اطهار : شکل می گیرد در جامعه‌ی بنی امیه، فرهنگ ربانی و الهی در بیت ائمه اطهار : شکل می گیرد این دو تا با هم در تنازع هستند وظیفه‌ای که ما با ورود به حوزه های علمیه داریم اینست که با مکان‌هایی که برای مقابله با فرهنگ الهی است مقابله بکنیم این را حفظ بکنیم این مسئولیت مهم ماست این مسئولیت مهم را بچه های دبیرستانی ندارند دانشجویان ندارند حوزه های علمیه دارند مثالی می زنم اگر ما در زمان های سابق شیخ مفید را نداشتیم؛ شیخ طوسی را نداشتیم، کلینی را نداشتیم، علامه حلی و محقق حلی نداشتیم، مجلسی اول و ثانی نداشتیم، الان چه داشتیم؟ از فرهنگ اسلامی چیزی بدست ما نمی رسید زحمات و مسئولیت پذیری مرحوم کلینی که در عرض بیست سال کافی را تدوین کرد، مرحوم علامه طباطبایی که بیست سال برای نوشتن المیزان وقت گذاشتند در سایه این احساس مسئولیت بود که من باید فرهنگ اسلامی را برای نسل آینده عرضه دارم، نگه دارم و این کار را کرد. الان تفسیر المیزان افتخار عالم تشیع است می پرسند حوزه های علمیه چه تفسیری را نوشتند؟ می گوییم المیزان.

باید پایه ها را مستحکم کرد
شما که وارد حوزه ها شده‌اید ممکن است بگوئید من الان سنّم کم است چهار ده سال پانزده سال ولی تصور سی سال بعد را بکنید شما می شوید کلینی می شوید شیخ مفید شما می شوید شیخ طوسی. باید از اول پایه ها را مستحکم بکنید. مسئولیت پذیریی که پیغمبر (ص) داشت یک سیر و تلاش دائمی بود. شما زندگانی پیامبر اکرم (ص) را اگر مطالعه بفرمائید جزر و مد داشت از نظر مالی خوب بود از نظر مالی بد بود شرایط گاهی خوب بود شرایط گاهی بد بود ولی در تمام این مدت تلاش پیامبر اکرم (ص) برای اشاعه‌ی فرهنگ اسلامی و برای ترویج فرهنگ اسلامی از بین نمی رفت حتی عبادت پیامبر با وجود موانع زیاد توقف نداشت مدتهای زیادی که پیامبر عبادت می کردند روی انگشتان پا می ایستادند برای اینکه مشقت زیادی را تحمل کنند تا آیه‌ی شریفه نازل شد (مَا أَنزَلْنَا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَىٰ ) خود را بزحمت می‌انداختند هم برای ساختن خود هم برای اینکه فرهنگ اسلام را به مردم نشان بدهند.

امام موسی صدر
من می خواهم برای شما یک نمونه از این افرادی که واقعا احساس مسئولیت می کرد و واقعاً در زندگی فردی و در زندگی اجتماعی خودش تلاش می کرد را به شما معرفی کنم؛ امام موسی صدر .
به تناسب اینکه عکسش در اینجا بود من ایشان را انتخاب کرده ام تا ایشان را به شما معرفی کنم ببینید چند تا از بین شما ها امام موسی صدر در می‌آید؟ این شدنی است یقین بدانید شدنی است یعنی امام موسی صدر یک تافته‌ی جدا بافته ای نبود که بگوئیم یک فرد بود و تمام شد ما نمی توانیم! نخیر می توانید! شما ها می توانید چند تا و چندین فرد مثل امام موسی صدر از بین خودتان به جامعه تحویل بدهید امام موسی صدر در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی در قم متولد شد در دبستان و دبیرستان اوحدی آن زمان درس خواند.

امام موسی صدر؛ جهاد علمی
همراه درس دبیرستان وارد حوزه علمیه شد درس های حوزوی خواند دیپلمش را گرفت پیش اساتید خوب آن زمان درس می‌خواند همانند مرحوم آیت الله سلطانی که شوهر خواهر خود ایشان بود یک استادی بود که اصلا در دنیا منحصر به فرد بود پدر خانم مرحوم احمد آقای خمینی من خودم پیش ایشان کفایه خوانده بودم. یک روز تابستان بود رفتم خدمتشان گفتم من تابستان کاری ندارم از خدمتتان استفاده بکنم گفت اگر کــفایه باشد اشکال ندارد گفتم که نه‌‌‌‌‌ می خواهم شرح تجرید بخوانم. آقای سلطانی یک دنیایی بود کفایه در دستش مانند موم بود. شما ها نمی توانید تصور بکنید، کفایه یک کتاب سهل ممتنع است و فهمیدنش مشکل است. امام موسی پیش ایشان درس خواند، پیش مرحوم امام خمینی (ره) درس خواند تا خارج خدمت مرحوم آیت الله حجت درس خواند خدمت مرحوم آیت الله داماد درس خواند، در درس مرحوم آقای داماد یک جمعی بودند جمعی که «مشارٌ بالبَنان» بودند با انگشت دست نشانشان می‌دادند، مرحوم امام موسی صدر بود، آقای مکارم شیرازی بود آقای زنجانی بود، چندین نفر دیگر که گروه فعال درس آقای داماد بودند آقای زنجانی در ترسیم این کلاس درس می‌گفتند: مرحوم شهید بهشتی استعداد برتر بود، امام موسی صدر از درجه فهم برتر بود یعنی تا مطلب به ایشان گفته می شد زود می‌گرفت، امام موسی صدر یک همچون اساتیدی داشتند؛ در بین اینکه درس خارج می خواند آمد دانشگاه تهران در کنکور شرکت کرد و در دانشگاه حقوق رشته‌ی حقوقِ اقتصاد قبول شد؛ در آنجا درس خواند و لیسانس و فوق لیسانسش را گرفت، اما نکته ای که تا آخر باید بدانید این است که روحانی نباید دنبال ثروت باشد امام موسی صدر در عین اینکه درس خارجش را می خواند دانشگاه قبول شده بود و شاگرد خوبی هم در دانشگاه بود یک زندگی بسیار سطح پائینی داشت و زندگی برایش سخت می‌گذشت موقعی که ایشان نجف بودند برایش مهمان آمده بود ایشان نسبت به تکریم مهمان خیلی مقید بود طلاهای همسرش را گذاشته بود پیش غذافروش و برای مهمان‌ها غذا گرفته بود، اما این تنگی معیشت باعث نشد که امام موسی صدر بهترین شاگرد حوزه نباشد.

امام موسی صدر؛ قدرت علمی
مرحوم آیت الله خویی که از مراجع بزرگ نجف بود درس خارج داشت در درس خارج به کسی اجازه صحبت کردن نمی داد فقط دو نفر بودند می توانستند در درس خارج ایشان اشکال کنند و مستشکل درس باشند، یکی مرحوم راشد بود یکی هم امام موسی صدر بود، اینقدر قدرت علمی داشت. امام موسی صدر درسش را به حد اعلی خوب خوانده بود مجتهد مسلّـم بود من از خود ایشان شنیدم و این خیلی مهم است گفتند من لمعه تدریس میکردم بدون مطالعه قبلی، قوانین تدریس می کردم بدون مطالعه قبلی، قوانین کتاب آسانی نیست از نظر سطح علمی خیلی بالا بود ایشان در قم مشهور بود، در نجف مشهور بود،خانواده‌ای داشت که خانواده‌ی علم و تقوی و جزو خانواده های اصیل اسلامی بود امام موسی صدر پدرشان مرحوم آیت الله آقا سید صدرالدین صدر بود. اگر در قم مشرف بشوید در بالای سر مطهر سه تا قبر کنار هم هست اولی قبر حاج شیخ عبدالکریم حایری یزدی است (مؤسس حوزه علمیه قم) دومی آقا سید صدرالدین صدر است. سومی آقا سید محمد تقی خوانساری است؛ مرحوم شهید آقا سید صدرالدین صدر از مراجع بزرگ قم و از افتخارات تشیع بودند که امام موسی صدر فرزند ایشان بود. من رفتم عربستان در فرودگاه مدینه چند تا کتاب بود وهابی ها خیلی برخورد تندی کردند در داخل کتاب ها کتاب «اقتصادنا» مرحوم آقا سید محمد باقر صدر بود این فرد وهّابی تا این کتاب را دید خیلی به من احترام کرد از کل گمرک و بازرسی معاف شدم مرا از آن طرف بیرون برد. اینقدر احترام گذاشتند؛ آقا سید محمد باقر صدر که از افتخارات تشیع در نجف بودند پسر عمو و شوهر خواهر امام موسی صدر است آیت الله سلطانی که گفتم خدمتتان از اساتید بزرگ و پسر عموی مرحوم آیت الله بروجردی و شوهر خواهر امام موسی صدر است یک همچنین خانواده ای؛ مرحوم آقا سید عبدالحسین شرف الدین نیز که از علمای بزرگ است و در دفاع از تشیع ید طولایی دارد با نوشتن کتابها و دفاعیاتی که از تشیع کرد، موجب شده بود تا عده زیادی از سنی ها شیعه بشوند ایشان از اقوام نزدیک امام موسی صدر است، امام موسی صدر از سادات اصیل و واقعی است که با سی و هفت واسطه نسلش به امام موسی کاظم (ع)می رسد. ایشان به زبان فارسی صحبت می‌کرد خیلی لطیف حرف می زد به زبان عربی که سخنرانی می‌کرد بسیار لطّاف بود زبان فرانسه را مسلطِ مسلط بود و این برای ما افتخار بود اینهمه را در سایه تلاش بدست آورده بود. زمانی که مجلّه مکتب اسلام تأسیس شد امام موسی صدر یکی از ارکان مجلّه مکتب اسلام بود الان حدود پنجاه و چند سالی هست که تأسیس شده آن زمان مقالات «اقتصاد در اسلام» را نوشت بعدا کتابی چاپ شد بنام «اقتصاد اسلامی» بنام امام موسی صدر؛ من رفتم دانشکده حقوق از همکلاسی های ایشان سؤال کردم با ایشان صحبت کردم ایشان می گفتند امام موسی صدر در کلاس دانشکده حقوق منحصر به فرد بود.

امام موسی صدر؛ خستگی ناپذیر
طلبه های عزیز بچه های عزیز هر چه بدست می‌آید در سایه تلاش بدست می آید، امام موسی صدر با این تحصیلات هجرت می کند به لبنان دوران طلبگی و دوران مدرّسی را پشت سر می گذارد و بعدا یکی از مدرّسین بزرگ قم می‌شود درس لمعه و مطوّل و دروس سطح می گفتند و در نجف از شاگردان خوب آیت الله خویی بودند درس آیت الله حکیم می رفتند بعداً برگشتند قم و بعد به لبنان رفتند. اصل کلام من اینجا است که چگونه یک انسان می‌تواند عدّه‌ای را زنده بکند، ایشان خودش می گفت اولین باری که رفتم لبنان می خواستم از بیروت به صور بروم بلد نبودم کجا بروم،جایی را نداشتم خانواده مرحوم شرف الدین در صور بودند می خواستم بروم آنجا بلد نبودم. در لبنان سه طایفه زندگی می کنند مسیحیت، اهل تسنّن و اهل تشیع اکثریت نفرات مال شیعه هاست بعد سنی ها بعد مسیحیت، ولکن دنیای غرب از مسیحیت پشتیبانی می کند فلذا پست های مهم دست مسیحی هاست. رئیس جمهور باید مسیحی باشد. عرب ها از سنّی ها پشتیبانی می کردند. نخست وزیر لبنان باید سنّی باشد شیعه ها با اینکه جمعیتشان زیاد بود ولی پشتیبان سیاسی نداشتند لذا رئیس مجلس باید از شیعه باشد. از نظر اقتصادی وضعیت شیعه ها بدترین وضع بود اغلبِ گداهای بیروت شیعه‌ها بودند.

امام موسی صدر؛ اقدامات در لبنان
امام موسی صدر در چنین وضعیتی وارد لبنان می‌شود اولین کاری که در لبنان می کند عده ای از شیعیان را جمع می کند یک پولی جمع می کنند خیاط خانه برای زنان شیعه‌ی آنجا درست می کند چرخ خیاطی می خرند. این پراکندگی زنان شیعه در خیابان ها با آینده‌نگری امام موسی صدر جمع شد. امام موسی صدر در شهر صور یک هنرستان درست کردند بیشترین یتیم‌ها، یتیم‌های شیعیان بودند اینها بی سرپرست بودند آن هنرستان هنرستانی بود که خدا رحمت کند مرحوم دکتر چمران رئیس آن بود، دکتر چمران آنجا یک اتاقی داشت از امریکا آمده بود. ایشان در دانشکده فنی دانشگاه تهران شاگرد اول بود رفت امریکا تو دانشگاههای امریکا شاگرد ممتاز بود همه‌ی آنها را گذاشت، زن و بچه خودش را گذاشت در امریکا، آمد لبنان ساکن لبنان شد هنرستانی که امام موسی صدر درست کرده بود به عنوان رئیس هنرستان که ذوق فنی داشت مشغول به خدمت شد. خدمت به کی؟ خدمت به اسلام، فداکاری برای اسلام. بچه های یتیم شیعه را جمع کردند، در آنجا دختران خیّاطی می‌کردند قالی بافی می کردند. امام موسی صدر جعفر آقایی را با خانواده‌اش از کاشان برد آنجا خانه ای برایش درست کرد تا به آنها قالی بافی یاد بدهد یکی از صادرات مهم لبنان قالی بافی است که مال شیعه هاست، هنرستان شکل گرفت الان هم هست من دو سه سال پیش رفتم لبنان رفتم صور هنرستان تغییر شکل داده اما هنوز هم هست یعنی بچه های یتیمی که پدرهایشان در جنگ با اسرائیل کشته شده اند و اغلب شیعه بودند در این دبیرستان هستند.

امام موسی صدر؛ تشکیل مجلس اعلا
امام موسی صدر با احساس مسئولیت آمد مجلس اعلای شیعیان تشکیل داد اهل تسنن مجلس اعلا داشتند. مجلس اعلا دولتی نیست ملّی است با خود شیعه ها یک مجلس تشکیل دادند مجلس شورای اسلامی شیعیان لبنان که کارش سامان دادن به کار شیعیان بود حوزه های علمیّه تأسیس کرد دبیرستان ها و دبستان ها تأسیس کرد کارگاه ها تأسیس کرد.

درود بر امام صدر
الان شما تشریف می برید لبنان همه جا شما را احترام می کنند معمّم هر کجا برود روحانی هر کجا برود احترامش می کنند . یک روزی من رفته بودم صور از صور حرکت کردیم برویم خدمت یکی از علما، دو تا ماشین بودیم، ماشین اول امام موسی صدر و آقای سلطانی و آقا سید مهدی صدر، ماشین دوم من بودم مرحوم شهید چمران بود و چند تا محافظ امام موسی صدر، سوار شدیم برویم بیروت. شهر صیدا بین صور و بیروت هست در شهر صیدا اطلاع دادند که یکی از شیعیان فوت شده مجلس ترحیمی هست ایشان گفتند برویم شرکت بکنیم مجالس ترحیم بزرگ صیدا در خیابانها برگزار می شد مسجد نداشتند خیابان ها را می بستند صندلی می گذاشتند مجلس ترحیم برگزار می کردند ما رفتیم در آن خیابان که مجلس ترحیم بود امام موسی صدر شرکت کردند خدا شاهد هست یک ذره اغراق نمی کنم پنج دقیقه از نشستن امام موسی صدر نگذشته بود کل آپارتمان ها پنجره هایش باز شد. به امام موسی صدر ابراز احساسات می‌کردند.درود بر امام صدر اصلا یک منظره خاصّی بود.

باید اینگونه باشیم …
شما یک عکسی تو راه پله این مدرسه می‌بینید این عکس یک دنیائیست تمام مردم دوستش داشته‌اند می‌خواهم بگویم شما باید اینگونه باشید چگونه باشیم تا مردم ما را دوست داشته باشند؟ اخلاقمان رفتارمان خوب باشد سوادمان خوب باشد اگر بی سواد باشیم مردم محل نمی گذارند امام موسی صدر حافظه ی عجیبی داشت و از آن استفاده کرد بگویم چقدر حافظه داشت؟ بیروت شب های خیلی قشنگی دارد هوای لطیف و عالی؛ صاحب خانه شام را پشت بام چیده بود امام موسی صدر روی صندلی نشسته بود در هوای به آن قشنگی شروع کرد شعر خواندن حدود بیست بیت یا سی بیت شعر خواند من خیلی دقت می کردم نگاه می‌کردم گفتند فلانی خیلی نگاه می کنی گفتم آقا خیلی شعر ها جذاب اند گفت میدانی من این شعر ها را کجا حفظ کردم؟ گفت طلبه بودم مدرسه حجتیه ایستاده بودم کنار حوض یک درویشی آمد این شعرها را خواند من ایستادم گوش کردم. چند سال گذشته؟ حدود سی سال از حافظه، خوب استفاده کردن از استعداد خوب استفاده کردن امام موسی صدر تنها روحانی شیعه بود که در کلیسا الان عکس ایشان هست. بله در کلیسا! غیر مسیحی خصوصا روحانی را راه نمی دهند. ندیده ایم یک روحانی شیعه یا سنی رفته باشد کلیسا سخنرانی کرده باشد.

اخلاق پیغمبری
امام موسی صدر هم محبوب بود هم متخلق به اخلاق پیغمبری بود از اخلاق پیغمبری امام موسی صدر قصه ای بگویم خدمتتان: امام موسی صدر در جلسه ای بود در لبنان مرحوم مغنیه که صاحب تفسیر قرآن مجید بود ولی از امام موسی صدر بدش می آمد در آن جلسه مطالب نامناسبی به امام موسی صدر گفته بود که شما از ایران آمدی و وضع ما را بهم زدی و چه و چه! نوبت به امام موسی صدر رسیده بود شروع کرده بود به تعریف؛ شما شخصیت بزرگی هستید شما تفسیر قرآن نوشته اید احترام شما بر ما واجب است! اصلا فضای جلسه بکلی عوض شد. همه مدافع امام موسی صدر شدند .

شیعه‌ی؛ مایه افتخار
اگر شما بخواهید امام موسی صدر ثانی بشوید در ایران خدمت کنید در عالم بخواهید خدمت کنید از حالا شروع بکنید. خدا را شکر کنید که سرنوشت شما با این مدرسه گره خورده که شما آمده اید این مدرسه خدمت حاج آقا اسکندری خدمت بزرگان اساتید درس بخوانید فرهنگ اسلامی یاد بگیرید ولی تصمیم اصلی مال خودتان هست که می خواهید خدمت کنید یا نه. امام موسی صدر توانست شیعیان لبنان را احیا بکند زنده بکند شیعیان لبنان دیگر در لبنان گدایی نمی کنند زنهای شیعه مثل سابق نیستند در لبنان خانواده های شیعه خانواده های عزیزی هستند در لبنان سید حسن نصر الله افتخار اسلام است در مقابل اسرائیل می ایستد اسرائیل از سید حسن نصرالله می ترسد این مال مجاهدت های امام موسی صدر است مال یک نفر هست کسی که می‌گوید اول که رفتم لبنان، بلد نبودم جایی بروم ولی چون این یک نفر سواد داشت چون اعتقاد و فعالیت داشت و انسان خوبی بود در مسیر صراط مستقیم راه رفته بود کاری کرد که شیعه الان در لبنان مایه افتخار است.
(إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصّالِحَاتِ سَیَجعَلُ لَهُمُ الرَّحمَٰنُ وُدًّا)
بشار اسد داشت از بین می رفت چه کسی سوریه را از سقوط نگه داشت؟ حزب الله، سید حسن نصر الله نگه‌اش داشت!

شما هم می توانید …
شما ها همه می توانید استاد بزرگی بشوید آیت الله سلطانی بشوید امام موسی صدر بشوید آیت الله بروجردی بشوید نگوئید من آخر چه خواهم شد؟ شما می‌شوید امام موسی صدر، آیت الله العظمی بروجردی، آیت الله العظمی گلپایگانی اسلام به شما ها احتیاج دارد هم زندگی خودتان را تنظیم بکنید هم با سواد بشوید طلبه‌ی بی سواد به هیچ درد نمی خورد الحمدلله شما حفظ قرآن می‌کنید.مدرسه تان خیلی برنامه های عالی‌ای دارد حفظ قرآن بکنید الفاظ الفیه ابن مالک را حفظ بکنید روایات را حفظ بکنید مرحوم آقا شیخ محمد حسین تهرانی از علمای قم بود ما خدمتشان می رسیدیم حافظ قرآن بود حافظ نهج البلاغه بود حافظ الفیه بود وقتی آدم خدمت ایشان می نشست تماماً استفاده می کرد شما باید در اجتماع محبوب باشید محبوبیّت امام موسی صدر را ببینید! خدا رحمت کند مرحوم آقا سید مهدی روحانی از علمای بزرگ قم بود روز عید غدیر رفته بودم خدمتشان عید را تبریک بگویم. منزلشان در خیابان چهار مردان قم بود باعث تعجّب می‌‌شد. رفتم دیدم اصلا مردم صف بستند یک صف طولانی که بروند دست مرحوم سید مهدی روحانی را ببوسند این محبوبیت است محبوبیت با پست و اینها بدست نمی آید خدا این محبوبیت را ایجاد می‌کند.
(فَبِمَا رَحمَهٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُم وَلَو کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ القَلبِ لَانفَضُّوا مِن حَولِکَ فَاعفُ عَنهُم وَاستَغفِر لَهُم وَشَاوِرهُم فِی الأَمرِ فَإِذَا عَزَمتَ فَتَوَکَّل عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ المُتَوَکِّلِینَ )
آدم خوبی باشید با سواد باشید از خود گذشتگی داشته باشید در یکی از خاطرات خواندم یکی از طلبه ها در زمان شاه رفته بود روستایی برای تبلیغ، دیده بود آب آشامیدنی ندارند چشمه هست ولی باید با الاغ و اسب بروند آب بیاورند. خانه‌اش را فروخته بود و در آن روستا لوله کشی کرده بود این از خود گذشتگی است اگر این جمع پنجاه یا شصت نفره اینگونه باشید دنیا آباد می‌شود شیعه عزیز می شود دنیا عزیز می شود امام موسی صدر با این محبوبیتش نمی دانید چقدر شبانه روز کار و فعالیت می‌کرد سخنرانی می کرد. در منزلش نشسته بود و مراجعین را جواب می داد هرکه مراجعه می کرد به درد دلش می رسید شخصی بنام قذافی امام موسی صدر را دعوت کرد برای شرکت در مراسم سالگرد انقلاب لیبی. مرحوم دکتر چمران گفت قرار بود من هم با ایشان بروم و نرفتم. چمران از نزدیکترین افراد به امام موسی صدر در لبنان بود. قبل از پیروزی انقلاب در شهریورماه سال ۱۳۵۷ قذافی امام موسی صدر را دعوت می کند به لیبی برای جشن های انقلاب لیبی. امام موسی صدر با فردی بنام شیخ عباس که خطیب بود و خیلی خطابه قوی‌ای داشت و شخصی بنام بدر الدین که خبر نگار بود می روند الجزایر و از الجزایر می‌روند به لیبی. رفتن امام موسی صدر به لیبی همان و قطع ارتباط همان! یعنی اینهایی که وارد لیبی شدند دیگه ارتباطی با دنیای خارج نداشتند عدّه‌ای می‌گویند بعد از ده سال کشته شده اند بعضی‌ها می گویند نه اینها را سوار هلی کوپتر کردند و از بالای هلیکوپتر هر سه نفرشان را انداختند در دریا غرق شدند! شیطان در شکل قذافی ظهور پیدا می کند یک فردی را که اینقدر محبوب است و اینقدر کار کرده شهید می کند و از مردم و جامعه می گیرد. مرحوم آقا سید محمد باقر صدر یک دنیایی بود و صدام شهیدش کرد، مرحوم آقا سید محمد صادق صدر پسر عموی ایشان بود صدام از بینش برد از خانواده خلخالی ها صدام در نجف چقدر شهید کرد آقا سید ابراهیم خلخالی بود پدر این آقای خلخالی که در مسجد گیاهی شمیران امام جماعت بود در نجف در منزل نشسته بود صدامیان می آیند دو تا نوه هایش را ببرند آقا سید ابراهیم خلخالی می گوید من دلم نمی آید اینها را رها کنید! خود آقا سید ابراهیم را می ببرند ایشان مصحح «مستمسک مرحوم آقای حکیم بود» برخی گفته اند که ایشان و نوه‌هایشان را بردند در این کارخانه های بمب های شیمیایی به عنوان موش های آزمایشگاهی از ایشان استفاده کرده اند و اینگونه از بین رفته‌اند.

نگویید آینده مان چه می شود
دشمنان زیادند ما باید تلاش خودمان را بکنیم من آمدم به شما بگویم بچه ها نگوئید آینده مان چه می شود این روشن است شما افتخار می شوید شما ها خدمت گذار دین خواهید شد (إِن کُنتُم تُحِبُّونَ اللهَ فَاتَّبِعُونِی یُحبِبکُمُ اللَّه) اگر خدا را قبول دارید اگر قرآن را قبول دارید «فاتبعونی» تابع سنت پیامبر بشوید تابع سنت علوی بشوید ببینید پیامبر و ائمه اطهار چکار کرده اند چه تلاشی کرده اند اینها نه از مرگ می ترسیدند نه از دشمن فقط فکر و ذکرشان اسلام بود شما وظیفه دارید مسئولیت دارید الان که این مسئولیت را پذیرفته اید و در جای خوبی هم قرار گرفته‌اید. آینده اسلام دست شما است خوب درس بخوانید خوب تلاش بکنید زندگی همراه با تقوا را از الان شروع بکنید. خدا رحمت کند مرحوم علامه طباطبایی را اگر سؤال می کردیم جواب می داد اگر سوال نمی کردیم سرش را می انداخت پائین ذکر می گفت یاد بگیرید خدمت آیت الله سبحانی من رسائل می خواندم ببینید اینها خیلی مهم است آقای سبحانی یکدفعه سر درس رسائل گفتند بعضی از آقایون خیال می کنند ادله ی خمس شامل حال اینها نیست ایشان آن زمان می گفت من همیشه سر سال خمس خودم را می دهم نمی دانید چقدر در طلبه ها تاثیر کرد می گفتند تا آقای سبحانی این را گفت ما هم رفتیم زندگی خود را تخمیس کردیم هر سال ما خمس می دهیم.

طلبه یعنی …
بودن شما در یک محله ای تاثیر گذار است. می‌روید در خانواده هایتان دقت کنید محرم نامحرم را ملاحظه بکنید دقت کنید پای فیلم های کذایی ننشینید. حرف غیر حساب نزنید این تبلیغ است دقّت کنید نسبت به پدر و مادرتان خدمت کنید بفهمند طلبه یعنی خدمت گذار پدر و مادر،‌ بفهمند طلبه یعنی قرآن خوان، بفهمند طلبه یعنی کسی که اوّل وقت نماز می خواند اوّل وقت نماز خواندن چه می خواهد؟ دوام می‌خواهد استدامه می خواهد اگر شما ده سال بیست سال نماز اول وقت خواندید دیگر عادت می کنید غیبت نمی کنید تهمت نمی زنید بعضی ها می گفتند من برای مسافرتم برنامه ریزی می کنم که اول وقت نمازم را بخوانم اگر بخواهم بلیط قطار بگیرم طوری می گیرم که اول نماز بخوانم بعد حرکت کنم ببینید اهمّیت دادن این خودش ساخته می‌شود وقتی ساخته شد به اسلام خدمت می‌کند. انشالله شما از باقیات صالحات برای عالم تشیع باشید خدا شما را ذخیره اسلام گرداند.انشاالله شما خدمت گذار باشید و از مسئولان مدرسه مخصوصا حاج آقای اسکندری خیلی تشکر می کنم که این مسئولیت را به عهده گرفتند و این برنامه ها را به خوبی برای مدرسه تدوین کرده اند خداوند متعال به همه شما طول عمر، عزّت، عافیت، عاقبت بخیری و سعادت دنیا و آخرت انشاالله قسمت بفرماید. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.