حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۳۰ شهریور , ۱۳۹۹ 3 صفر 1442 Sunday, 20 September , 2020 ساعت تعداد کل نوشته ها : 221 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 45 تعداد دیدگاهها : 136×

اطلاعیه ها

کلاس های آنلاین دوره تابستانی آلبوم خاطرات (تبلیغ) آلبوم خاطرات (همخوانی در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) آلبوم خاطرات (اعتکاف) آلبوم خاطرات (بازدید حجت الاسلام انصاریان) گزارش اجرای پروتکل بهداشتی مدرسه علمیه دارالسلام پذیرش سراسری حوزه‌های علمیه برادران رسالت جهانی حجت الاسلام والمسلمین حسین اسکندری تولیت مدرسه علمیه دارالسلام مناجات شعبانیه با صدای استاد اسکندری درباره کلاس عمومی سال ۱۳۹۹، سال «جهش تولید» دعای هفتم صحیفه سجادیه با صدای استاد اسکندری ارائه دروس مدرسه به صورت مجازی پیش ثبت نام سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۳۹۹ همخوانی سوره مبارکه آل عمران (و سارعوا …) همخوانی سوره مبارکه فرقان همخوانی سوره مبارکه ضحی و انشراح همخوانی سوره مبارکه آل عمران (ربنا) همخوانی سوره مبارکه انسان چشم انداز مدرسه در افق ۱۴۰۴ ۸ اشتباه بزرگ در یادگیری زبان و چگونگی رفع آنها جشن تلبّس و هفتمین مراسم رونمایی از منشورات فعالیت های دپارتمان زبان های خارجی مدرسه علمیه دارالسلام حضور طلاب و اساتید مدرسه در راهپیمایی ۲۲ بهمن ۹۸ سخنرانی استاد شیخ حسین انصاریان چهارمین جشنواره زبان های خارجی مدرسه علمیه دارالسلام بازدید حجت الاسلام والمسلمین استاد شیخ حسین انصاریان از مدرسه دارالسلام مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین اسکندری با خبرگزاری حوزه تقدیر رهبر انقلاب از همخوانی های قرآنی مدرسه علمیه دارالسلام جدول زمانبندی برنامه های نیمسال اول و دوم ۹۹-۹۸ مراسم عزاداری اساتید و طلاب مدرسه علمیه دارالسلام به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) انتخاب چهارمین شهردار مدرسه علمیه دارالسلام جلسه هم اندیشی با مربیان درباره آغاز نیمسال دوم تحصیلی چهارمین دوره انتخابات شهردار مدرسه علمیه دارالسلام جلسه هم اندیشی استادان درباره آغاز نیمسال تحصیلی دوم نشست اولیاء طلاب بمناسبت پایان نیم سال اول تحصیلی ۹۹_۹۸ ضبط تصویری همخوانی قرآن کریم در مشهد مقدس حضور فرزندان عزیز اسلام در مهمانسرای حضرت رضا(علیه السلام) برگزاری اولین دوره مسابقات آمادگی جسمانی طلاب مدرسه علمیه دارالسلام

اساسنامه

شناسه : 97 ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷ 765 بازدید ارسال توسط :
پ
پ

مأموریت:

هدایت و پرورش نیروهای مستعد در راستای رسالت اصلی روحانیت

و نیل به اهداف و آرمانها

 

هدف اصلی :

شکوفایی وپرورش جامع وکامل استعدادهای طلاب در عالیترین حد امکان با استفاده بهینه از فرصتهای دوران نوجوانی و جوانی

اهداف فرعی:

۱) تربیت طلّابی ممتاز،برخوردارازبنیه‌ی  قویّ علمی،محقق،مدرس و پژوهشگر.

 ۲) تربیت طلّابی از حیث اعتقادی نیرومند و مسلط به مبانی فکری ثقلین .

  ۳) تربیت طلّابی مهذّب ومتخلّق به اخلاق الهی و متأسّی به سیره‌ی معصومان(علیهم السلام).

۴) تربیت طلّابی مأنوس با قرآن کریم به گونه ای که فارغ التحصیلان بعد از گذشت ده سال حافظ قرآن، قاری قرآن و آشنا با مفاهیم تفسیری شده اند.

۵) تربیت طلّابی زمان شناس،بابصیرت،ولایت مدار وآگاه به شرائط جهان و جهان اسلام و جامعه‌ی اسلامی.

۶) رشد جامع و کامل طلّاب نوجوان و جوان (از حیث روحی،جسمی و فکری).

۷) استفاده بیشتر از دوران نوجوانی و جوانی طلّاب به گونه ای که از ابتدای نوجوانی در مسیر اصلی زندگی آتی قرار گیرند و راه خود را از آن دوران   انتخاب نمایند.

۸) پایین آوردن سن فارغ التحصیلان مقاطع اولیه و متوسطه حوزه(پایه های اول تا دهم)  به گونه ای که طلاب در سن حدود بیست و چهار سالگی دروس سطح را بطور کامل گذرانده و به مقطع دروس خارج و در معرض اجتهاد رسیده اند.

۹) تجمیع نیروهای فارغ التحصیل دوره‌ی گذشته(دهه هفتاد و نیمه اول دهه هشتاد)

سیاستهای کلی:

۱ـ  پذیرش دانش آموختگان مستعدّ دوره‌ی راهنمایی تحصیلی از میان خانواده های مؤمن معتقد به انقلاب و ولایت فقیه و علاقه مند  به روحانیت

۲ـ  بهره‌گیری از کادر مدیریتی و استادان کارآمد، فاضل و با تقوا و همگرا و منسجم

۳ـ  بهره گیری از فضلای فارغ التحصیل دوره‌ی گذشته

۴ـ  اولویت دادن به قرآن و برنامه های قرآنی از قبیل حفظ، تدبّر و تفسیر

۵ـ  توجه به مبانی اساسی اخلاق مانند: بیداری فطرت وکرامت نفس در تمامی مراحل تعلیم و تربیت

سیاستهای آموزشی:

۱ـ  استفاده از روشهای نوین آموزشی و تکنولوژیهای مدرن

۲ . تنظیم برنامه‌های آموزشی با نگاه پژوهش محوری

۳ـ  استفاده از شیوه های موفق حوزوی و دانشگاهی در امور آموزشی

۴ـ  آشنایی با زبان فارسی،انگلیسی،عربی،خط و خوشنویسی

۵ـ بهره گیری از قالبهای مناظره، پرسش و پاسخ، مباحثه و گفتگو در زمینه های علمی، اعتقادی، اخلاقی و سیاسی جهان اسلام و جامعه اسلامی

سیاستهای تربیتی:

۱ـ  اهتمام به امر نشاط روحی و جسمی محصلان

۲ـ  ارائه مشاوره و همراهی دائمی با طلاب درطول تحصیل در امور مختلف

۳ـ  تقویت و هدایت حب اهل بیت (علیهم السلام) با معرفت آن ذوات مقدسه (بدون افراط وتفریط)

۴ـ  دور کردن ذهن طلاب از اشتغالات غیرتحصیلی  مانند: ازدواج و اشتغالات بیرونی حتی المقدور تاپایان دوره ده ساله با فراهم آوردن شرائط محیطی مناسب

۵ـ  پرکردن کامل اوقات و برنامه‌ریزی برای تمامی ساعات و ایام (خاصه تعطیلات نوروزی و تابستانی)

۶ـ  استفاده از شیوه های موفق حوزوی و دانشگاهی در امور تربیتی

نقاط قوت وفرصتها

قوت (۱):  برخورداری از تجربه موفق و طولانی پانزده ساله‌‌ی اداره‌‌ی حوزه

 فرصت‌ها :

 الف) استفاده بهینه از نیروهای انسانی، زمان و امکانات

ب)  اجرای دقیق تر برنامه های آموزشی و تربیتی

قوت (۲)  :  حضور کادر مجرب و صاحب نظر در امر تعلیم و تربیت  حوزوی

قوت (۳):   وجود انسجام ، هماهنگی،همفکری  و همراهی میان کادر مدیریتی و آموزشی

فرصت‌ها :

الف)آسان شدن روند تعلیم و تربیت

ب)آسان شدن حل مشکلات آموزشی و تربیتی طلاب

ج)امکان تحقق اهداف و آرمان

د) به حداقل رسیدن آسیب پذیری مجموعه از نفوذ افکار شیطانی و اغراض نفسانی و رخنه دشمنیها  و اختلاف افکنی ها (با توجه به وجود زمینه های لازم در فرقه گرایی ها، اختلاف در میان حوزویان و…)

ه) به حداقل رسیدن تناقض ها و تردیدهای  فکری  و رفتاری در بین طلاب

قوت (۴) : آشنایی  مراکز حوزوی و علمی خصوصا مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و شخصیتهای تاثیر گذار روحانی از کادر مدیریتی  و مقبولیت نزد آنها

فرصت‌ها :

الف) جذب امکانات سخت افزاری

ب) سهولت در انجام کارهای اداری

ج) ایجاد فرصتهای مطلوب برای جذب طلاب مستعد

د) بهره مندی از مشاوره ‌ی بزرگان  حوزوی  و روحانی

 قوت (۶) : برخورداری کادر از تجربه‌های علمی، آموزشی، مدیریتی،اجرایی و اجتماعی در خارج از حوزه

فرصت‌ها :

الف) جلب امکانات سخت افزاری و بهره مندی از نیروهای انسانی غیر حوزوی متناسب با نیازها

ب) برنامه ریزی جامع الابعاد و کامل

قوت (۷) :بهره مندی از تجربه مدیریت دبیرستانهای علوم و معارف اسلامی شهید مطهری سراسر کشور با بیش از سه هزار پانصد کادر و دانش آموز و تعلیم و تربیت و مشاوره در دبیرستانها

فرصت‌ها :

الف) آشنایی با فضای روحی و حساسیتها و نیازها و توانائیهای مقطع بعد از راهنمایی

ب) برخورداری از آگاهی و اطلاع کامل و بصیرت لازم در تاسیس و اداره چنین  حوزه‌ای

 قوت (۷): توانمندی در بهره‌گیری از خانواده‌ها در فرآیند تعلیم و تربیت و تعامل با آنها

فرصت‌ها :

الف) ایجاد وحدت رویه در فرآیند تعلیم و تربیت میان حوزه و خانه

ب) بالارفتن میزان اثرگذاری در خانواده‌ها

قوت (۸):تجربه چندین ساله ‌ی تاسیس و مدیریت کانونهای قرآن

فرصت‌ها :

الف)حضور کادری قرآنی و قرآن محور و آشنا با فنون مختلف قرآنی و راهکارهای انس با قرآن کریم

ب) توانمندی درتشکیل کانونهای قرآن نوجوانان برای شناسایی دانش آموزان مستعد،علاقه مند به قرآن و معارف اسلامی برای جذب به حوزه

قوت (۹):آشنایی و ارتباط کادر با آموزش و پرورش و مدارس نمونه و شاخص

فرصت‌ها :

امکان بهره گیری از مدارس به منظور معرفی حوزه و جذب دانش آموزان مستعد و خانواده های علاقه مند و تشکیل جلسات توجیهی

قوت (۱۰) : منحصر به فرد بودن حوزه در پذیرش صرفاً فارغ التحصیلان مقطع راهنمایی در تهران

فرصت‌ها :

اقبال خانوادهای  متدین  و اصیل به مدرسه

در امان بودن از بروز مشکلات ناشی از غیرهم سن بودن طلّاب

  قوت (۱۱) : امکان رسیدن به موفقیتهای علمی و اخلاقی و تثبیت شخصیت در آغاز جوانی

فرصت‌ها :

الف) امکان خدمتگذاری طولانی مدت فارغ التحصیلان به اسلام و جامعه اسلامی

ب) تسریع حضور فارغ التحصیلان در میدانهای علمی و خدمتگزاری مذهبی

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.