مأموریت:
هدایت و پرورش نیروهای مستعد در راستای رسالت اصلی روحانیت
و نیل به اهداف و آرمانها
هدف اصلی :
شکوفایی وپرورش جامع وکامل استعدادهای طلاب در عالیترین حد امکان با استفاده بهینه از فرصتهای دوران نوجوانی و جوانی
اهداف فرعی:
۱) تربیت طلّابی ممتاز،برخوردارازبنیهی قویّ علمی،محقق،مدرس و پژوهشگر.
۲) تربیت طلّابی از حیث اعتقادی نیرومند و مسلط به مبانی فکری ثقلین .
۳) تربیت طلّابی مهذّب ومتخلّق به اخلاق الهی و متأسّی به سیرهی معصومان(علیهم السلام).
۴) تربیت طلّابی مأنوس با قرآن کریم به گونه ای که فارغ التحصیلان بعد از گذشت ده سال حافظ قرآن، قاری قرآن و آشنا با مفاهیم تفسیری شده اند.
۵) تربیت طلّابی زمان شناس،بابصیرت،ولایت مدار وآگاه به شرائط جهان و جهان اسلام و جامعهی اسلامی.
۶) رشد جامع و کامل طلّاب نوجوان و جوان (از حیث روحی،جسمی و فکری).
۷) استفاده بیشتر از دوران نوجوانی و جوانی طلّاب به گونه ای که از ابتدای نوجوانی در مسیر اصلی زندگی آتی قرار گیرند و راه خود را از آن دوران انتخاب نمایند.
۸) پایین آوردن سن فارغ التحصیلان مقاطع اولیه و متوسطه حوزه(پایه های اول تا دهم) به گونه ای که طلاب در سن حدود بیست و چهار سالگی دروس سطح را بطور کامل گذرانده و به مقطع دروس خارج و در معرض اجتهاد رسیده اند.
۹) تجمیع نیروهای فارغ التحصیل دورهی گذشته(دهه هفتاد و نیمه اول دهه هشتاد)
سیاستهای کلی:
۱ـ پذیرش دانش آموختگان مستعدّ دورهی راهنمایی تحصیلی از میان خانواده های مؤمن معتقد به انقلاب و ولایت فقیه و علاقه مند به روحانیت
۲ـ بهرهگیری از کادر مدیریتی و استادان کارآمد، فاضل و با تقوا و همگرا و منسجم
۳ـ بهره گیری از فضلای فارغ التحصیل دورهی گذشته
۴ـ اولویت دادن به قرآن و برنامه های قرآنی از قبیل حفظ، تدبّر و تفسیر
۵ـ توجه به مبانی اساسی اخلاق مانند: بیداری فطرت وکرامت نفس در تمامی مراحل تعلیم و تربیت
سیاستهای آموزشی:
۱ـ استفاده از روشهای نوین آموزشی و تکنولوژیهای مدرن
۲ . تنظیم برنامههای آموزشی با نگاه پژوهش محوری
۳ـ استفاده از شیوه های موفق حوزوی و دانشگاهی در امور آموزشی
۴ـ آشنایی با زبان فارسی،انگلیسی،عربی،خط و خوشنویسی
۵ـ بهره گیری از قالبهای مناظره، پرسش و پاسخ، مباحثه و گفتگو در زمینه های علمی، اعتقادی، اخلاقی و سیاسی جهان اسلام و جامعه اسلامی
سیاستهای تربیتی:
۱ـ اهتمام به امر نشاط روحی و جسمی محصلان
۲ـ ارائه مشاوره و همراهی دائمی با طلاب درطول تحصیل در امور مختلف
۳ـ تقویت و هدایت حب اهل بیت (علیهم السلام) با معرفت آن ذوات مقدسه (بدون افراط وتفریط)
۴ـ دور کردن ذهن طلاب از اشتغالات غیرتحصیلی مانند: ازدواج و اشتغالات بیرونی حتی المقدور تاپایان دوره ده ساله با فراهم آوردن شرائط محیطی مناسب
۵ـ پرکردن کامل اوقات و برنامهریزی برای تمامی ساعات و ایام (خاصه تعطیلات نوروزی و تابستانی)
۶ـ استفاده از شیوه های موفق حوزوی و دانشگاهی در امور تربیتی
نقاط قوت وفرصتها
قوت (۱): برخورداری از تجربه موفق و طولانی پانزده سالهی ادارهی حوزه
فرصتها :
الف) استفاده بهینه از نیروهای انسانی، زمان و امکانات
ب) اجرای دقیق تر برنامه های آموزشی و تربیتی
قوت (۲) : حضور کادر مجرب و صاحب نظر در امر تعلیم و تربیت حوزوی
قوت (۳): وجود انسجام ، هماهنگی،همفکری و همراهی میان کادر مدیریتی و آموزشی
فرصتها :
الف)آسان شدن روند تعلیم و تربیت
ب)آسان شدن حل مشکلات آموزشی و تربیتی طلاب
ج)امکان تحقق اهداف و آرمان
د) به حداقل رسیدن آسیب پذیری مجموعه از نفوذ افکار شیطانی و اغراض نفسانی و رخنه دشمنیها و اختلاف افکنی ها (با توجه به وجود زمینه های لازم در فرقه گرایی ها، اختلاف در میان حوزویان و…)
ه) به حداقل رسیدن تناقض ها و تردیدهای فکری و رفتاری در بین طلاب
قوت (۴) : آشنایی مراکز حوزوی و علمی خصوصا مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و شخصیتهای تاثیر گذار روحانی از کادر مدیریتی و مقبولیت نزد آنها
فرصتها :
الف) جذب امکانات سخت افزاری
ب) سهولت در انجام کارهای اداری
ج) ایجاد فرصتهای مطلوب برای جذب طلاب مستعد
د) بهره مندی از مشاوره ی بزرگان حوزوی و روحانی
قوت (۶) : برخورداری کادر از تجربههای علمی، آموزشی، مدیریتی،اجرایی و اجتماعی در خارج از حوزه
فرصتها :
الف) جلب امکانات سخت افزاری و بهره مندی از نیروهای انسانی غیر حوزوی متناسب با نیازها
ب) برنامه ریزی جامع الابعاد و کامل
قوت (۷) :بهره مندی از تجربه مدیریت دبیرستانهای علوم و معارف اسلامی شهید مطهری سراسر کشور با بیش از سه هزار پانصد کادر و دانش آموز و تعلیم و تربیت و مشاوره در دبیرستانها
فرصتها :
الف) آشنایی با فضای روحی و حساسیتها و نیازها و توانائیهای مقطع بعد از راهنمایی
ب) برخورداری از آگاهی و اطلاع کامل و بصیرت لازم در تاسیس و اداره چنین حوزهای
قوت (۷): توانمندی در بهرهگیری از خانوادهها در فرآیند تعلیم و تربیت و تعامل با آنها
فرصتها :
الف) ایجاد وحدت رویه در فرآیند تعلیم و تربیت میان حوزه و خانه
ب) بالارفتن میزان اثرگذاری در خانوادهها
قوت (۸):تجربه چندین ساله ی تاسیس و مدیریت کانونهای قرآن
فرصتها :
الف)حضور کادری قرآنی و قرآن محور و آشنا با فنون مختلف قرآنی و راهکارهای انس با قرآن کریم
ب) توانمندی درتشکیل کانونهای قرآن نوجوانان برای شناسایی دانش آموزان مستعد،علاقه مند به قرآن و معارف اسلامی برای جذب به حوزه
قوت (۹):آشنایی و ارتباط کادر با آموزش و پرورش و مدارس نمونه و شاخص
فرصتها :
امکان بهره گیری از مدارس به منظور معرفی حوزه و جذب دانش آموزان مستعد و خانواده های علاقه مند و تشکیل جلسات توجیهی
قوت (۱۰) : منحصر به فرد بودن حوزه در پذیرش صرفاً فارغ التحصیلان مقطع راهنمایی در تهران
فرصتها :
اقبال خانوادهای متدین و اصیل به مدرسه
در امان بودن از بروز مشکلات ناشی از غیرهم سن بودن طلّاب
قوت (۱۱) : امکان رسیدن به موفقیتهای علمی و اخلاقی و تثبیت شخصیت در آغاز جوانی
فرصتها :
الف) امکان خدمتگذاری طولانی مدت فارغ التحصیلان به اسلام و جامعه اسلامی
ب) تسریع حضور فارغ التحصیلان در میدانهای علمی و خدمتگزاری مذهبی
ثبت دیدگاه