حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 257 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد اعضا : 57 تعداد دیدگاهها : 15×

اطلاعیه ها

دوازدهمین جلسه انجمن فارغ تحصیلان مدرسه فعالیت تبلیغی طلاب «گروه الف» مدرسه علمیه دارالسلام در ایام ماه مبارک رمضان قربانی عید قربان سیزدهمین دوره پذیرش مدرسه علمیه دارالسلام اختتامیه مسابقات دفاع شخصی اختتامیه مسابقه صافات رمضان ۱۴۰۱ حجت الإسلام رضایی نهمین آئین رونمایی از منشورات مدرسه علمیه دارالسلام دوره مهارت تلاوت قرآن کریم برنامه ماهانه کوه پیمایی دوره آموزش تدریس زبان انگلیسی (T.T.C) ارکان نماز پاداش گوش کردن به قرآن خصوصیات اهل دنیا مستند رشد ۱۴۰۰ سومین آیین عمامه گذاری و جشن حفظ کل گروهی از طلاب مدرسه دارالسلام بیست و پنجمین جلسه انجمن حفاظ اعلامیه ثبت نام کلاس های ورزشی نگاهی به زندگی علّامه حسن زاده آملی خاطرات اربعین، سال ۱۳۹۸، قسمت سوم خاطرات اربعین، سال ۱۳۹۸، قسمت دوم خاطرات اربعین، سال ۱۳۹۸، قسمت اول کتاب صوتی چهل حدیث امام حسین(ع) ششمین شهردار مدرسه علمیه دارالسلام ثبت نام واکسن کرونا دوره تربیت مربی حفظ قرآن کریم مراسم روز معلم هشتمین آیین رونمای از منشورات مدرسه علمیه دارالسلام پنجمین دوره انتخابات شهرداری مدرسه دارالسلام اولین جشنواره مشترک زبان های خارجی و قرآن و عترت آلبوم خاطرات (آیت الله مصباح یزدی) تلاوت قاری بین المللی جناب آقای محمد حسن موحدی آلبوم خاطرات – دیدار با آیت الله مصباح کاروان بصیرت فاطمی اردوی جهادی ۱ (بازی دراز) وفات آیت الله مصباح یزدی کلاس های آنلاین دوره تابستانی آلبوم خاطرات (تبلیغ) آلبوم خاطرات (همخوانی در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) آلبوم خاطرات (اعتکاف)

حفظ قرآن از دیدگاه علماء و بزرگان

شناسه : 224 26 دی 1394 - 12:39 3327 بازدید ارسال توسط :
پ
پ

مقام معظم رهبری ( مد ظله العالی)

نپرداختن به حفظ قرآن در حال حاضر واقعا نقیصه ای در حوزه های علمیه ی ما به شمار می آید. در حوزه های اهل سنت همان طور که مسبوق است از بدو ورود حفظ قرآن جزو شرایط است.

حفظ قرآن بسیار با ارزش است. برادران اهل سنت در حوزه های علمیه شان، با اینکه در غالب مسائل و مباحث به قدر حوزه های ما عمق علمی و فقهی ندارند، این امتیاز بزرگ را بر ما دارند که طلبه، اول که وارد حوزه می شود  به تلاوت و فراگیری قرآن و بعد هم به حفظ آن می پردازد.

شما غالبا جوان هستید و برای جوان حفظ قرآن کاری ندارد. من خودم تاسف می خوردم که این همه شعر و نثر و عین عبارات خیلی از کتابها را به فارسی و عربی حفظ داشتم که حالا یواش یواش زائل می شود ولی قرآن را حفظ نداشتم. کسی نبود به ما بگوید قرآن را حفظ کنید. من الآن بعضی از جوانانی را که حافظ قرآنند می بینم یا بعضی از اهل علم را که حافظ قرآنند می بینم غبطه می خورم و می گویم حاضر بودم اگر چیزی از امور معنوی را داشتم بدهم و آن حفظ قرآن را بگیرم؛ نمی شود دیگر، اینها معامله ای نیست، حالا هم که دیگر از ما و حافظه و اشتغالاتمان گذشته؛ اما وقت شما نگذشته است؛ بر حفظ قرآن همت گمارید.(ر.ک حوزه و روحانیت/ج ۲/ص ۳۲۱)

شهید اول ( قدس سره )

آیاتی از قرآن را برگزین و ورد خود ساز، اگر حفظ قرآن در توانت باشد حتما آن را حفظ کن و از بر بنما و اگر آن توان را در خود ندیدی، هر مقدار از آیات را توانستی حفظ کن و در این امر کوتاهی مکن(غایه المراد/ص ۱۸۳)

شهید ثانی ( قدس سره )

اولین کاری که طالب علم موظف به آن است، حفظ متقن قرآن کریم می باشد؛ چرا که قرآن اساس علوم و اهم آن می باشد. سیره متقدمین بر این بوده که فقه و حدیث را به غیر حافظ قرآن تعلیم نمی دادند. پس از حفظ قرآن اشتغال فرد به سایر علوم نباید به گونه ای باشد که منجر به فراموشی قرآن گردد و یا آن را در معرض فراموشی قرار دهد…(منیه المرید/ص ۲۶۳)

سید بن طاووس ( قدس سره )

برای تعظیم و تجلیل از مقام وحی و همچنین احیای شعائر اسلامی تمام قرآن را حفظ و از بر بنما(گنجینه وصایا/ص ۱۹۷)

صاحب جواهر ( قدس سره )

آنچه که مقتضای حکمت و مصلحت بوده است، شدت تشویق و تاکید بر حفظ، نگارش، تعلیم و تعلم قرآن بوده است؛ چرا که قرآن سرچشمه ی نبوت و از بزرگترین منت های الهی بر امت اسلام است.(جواهرالکلام/ج ۱۳/ص ۳۶۰)

آیت الله العظمی بروجردی ( قدس سره )

از حفظ داشتن قرآن توشه ای برای انسان است. افسوس بر کسی که از دنیا برود و توشه ای نداشته باشد.(زندگی آیت الله بروجردی/ص ۱۶۵)

آیت الله بهجت ( قدس سره )

قرآن را حفظ کنیم تا همیشه با ما باشد و ما با او باشیم، به قرآن تحصن بکنیم و آن را وسیله حفظمان در فتن و شدائد قرار دهیم.(به سوی محبوب/ص ۱۱۵)

… قرآن را حفظ کنید. نتیجه حفظ قرآن قابل توصیف نیست … قاعدتا حفظ قرآن آسان است-سهل الله حفظه لامته- خداوند حفظ قرآن را بر امت رسول خدا آسان نموده است. ولی ابقا و نگهداره از آن تکرار لازم دارد زیرا که فرموده: تعاهدوا هذا القرآن فانه وحشی.(در محضر آیت الله بهجت/ص ۱۱۵)

آیت الله العظمی مکارم ( دامت برکاته)

من معتقدم طلبه ها دو دسته اند؛ یک دسته حافظه های قوی و زمینه های حفظی مناسبی دارند به گونه ای که اگر وقت بگذارند به راحتی می توانند حافظ قرآن شوند. من به این گونه افراد سفارش می کنم که حفظ را به طور جدی پیگیری کنند؛ حوزه ها یه عده حافظ قرآن در سطح عالی باید داشته باشند؛ ولی گروه دیگر من به این دسته توصیه می کنم آیاتی را برای استشهاد بر مسائل مختلف مورد نیاز است حتما از حفظ داشته باشند.(مجله پیام قرآن/پیش شماره ۶/شهریور ۷۲/ص ۵۲)

آیت الله العظمی سبحانی ( دامت برکاته)

اگر خداوند عمر دوباره ای به من بدهد در درجه ی اول در وقت صرفه جویی می کنم. مثلا ما، روزی مقامات حریری یا اشعار عرب را حفظ می کردیم اما از حفظ قرآن باز ماندیم، در صورتی که باید قرآن را حفظ می کردیم

قرآن نور است؛ انسان اگر در ذهنش نور باشد معلوم است که موثر است، من امتحان کرده ام کسانی که با قرآن مانوسند کم یا زیاد، کمتر گناه می کنند … همین انس با قرآن انسان را از گناه باز می دارد.(مجله سباء/سال سوم/ش ۲۱/ص ۱۲)

آیت الله معرفت ( قدس سره )

امروزه همانند دوره صدر اسلام، حفظ قرآن در سینه ها یکی از ضروریات جامعه ی اسلامی به شمار می رود و اساسا حاکمیت قرآن در صورتی است که تک تک افراد جامعه از ایات مربوط به هر حادثه و پیش آمد آگاهی داشته باشند. … خلاصه حفظ قرآن یکی از واجبات شرعی است.(استفتائات)

آیت الله حسن زاده آملی ( دامت برکاته)

حقیقت امر اینست که از همان ابتداء عشق عجیبی به دیوان شعراء و نیز نظم و شعر داشتم. روی این ذوق، همان وقت تمام دو بیتی های بابا طاهر را حفظ بودم و تمام رباعیات خیام را و اکثر غزلیات حافظ را، همین طور دیگران را. ای کاش از همان وقت کسی به من می گفت که آقا جان به جای این که اینها را حفظ کنی شروع کن به حفظ قرآن. و الآن این حسرت برای من به جا مانده است که این عشق و علاقه ای که به دواوین شعراء داشتم کاش در حفظ قرآن به کار می بردم.(میراث ماندگار/ص ۵۶۳)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.